lørdag den 30. november 2013

Lang gåtur i parken

Idag tog vi bussen ud til et stort shoppingcenter og supermarked. Vi købte dog ikke noget i shoppingcenteret, for jeg var blevet helt køresyg af busturen, så jeg gad ikke rigtig. Men der var helt utrolig mange butikker, og det var lidt ærgerligt at jeg ikke kunne gøre alle mine julegave indkøb her. Men for det første så har vi vidst ikke plads til så meget mere i kufferten, for det andet tror jeg familien bliver lettere utilfreds hvis de skal til at rejse til Istanbul for at bytte ;)
Men vi gik et tur i supermarkedet, hvor vi fik købt 3 kilo the. Så håber jeg de holder de tre måneder Mustafa skal være i Danmark, men jeg tvivler ;) Men det er noget billigere at købe det her i Tyrkiet end i Danmark, så nu må vi bare finde plads i kufferten.

Bagefter gik vi en rigtig lang tur i byen og en park. Gik først hjem da blev mørkt for da blev det virkelig koldt. Men det gælder jo om at nyde solen mens den er her, selvom der er koldt og bestemt ikke sommer i Istanbul længere.

En smuk bygningsom er kontor for skødeskrivning m.m.

Vi har også været forbi og se Theodosius obelisk i dag.
Obelisken stammer oprindeligt fra Egypten, hvor den blev sat op af Tutmoses III i ca 1450 f.k.f.
Theodosius fik den fragtet til det daværende Constantinople(Istanbul) i 390 e.k.f. og den blev opstillet, hvor den står idag. 
Obelisken var oprindelig 30 m høj, men en del brækkede af under forflytningen og idag er den ca. 19 meter høj.

Den er utrolig fin og havde jeg ikke læst det på nettet, så ville jeg aldrig have gættet på den var 3500 år gammel. Det er altså utroligt at den har overlevet så længe.




Bagefter gik vi en lang tur i en fin park. Man kan bare drømme om hvor lækkert her på være en forårsdag.


Mustafa Kemal Atatürk den tyrkiske republiks fader og min Mustafa ved siden af :)


Havefolkene var i fuld gang med at sætte blomsterløg.

Tror aldrig jeg har set så mange havefolk som i denne park idag. Der var mindst 50 stk som endten plantede blomster, blomsterløg eller rev blade sammen.



En sej flyvemaskine legeplads :)

Idag fik vi også lavet dette skilt med vores navne. Synes simpelthen det blev så fint. Det er A4 størrelse og vi gav kun 5 lira(15 dkr) for det. 

Manden som lavede det var rigtig flink og meget snakkesalig. Han var pensioneret politimand og havde nu en lille butik, hvor han laver disse navneskilte.
Han synes vores navne passede så godt sammen, fordi vi begge havde S i navnet. Han var sikker på vi ville høre sammen resten af livet, og få 6 børn :-0
Det synes jeg måske er lige i overkanten, så bliver det jo alt for dyrt at rejse frem og tilbage mellem Danmark og Tyrkiet, når vi skal besøge vores forskellige familier ;)

Et aftenbillede af den blå moské

Og Hagia Sofia 














Ingen kommentarer:

Send en kommentar