torsdag den 21. november 2013

På tur til Kadirli

I dag blev vi nød til at tage en tur til Kadirli (ca. 15-20 km væk), da Mustafa havde opbrugt alt sit data på sin iPad og min også snart ville løbe tør. Ak og ve om vi skulle ende langt herude på landet helt uden internet ikke sjovt ;)
Men da busserne ikke køre særlig tit helt her ude på landet, så blev vi nød til at tage med allerede kl. 6.30 i morges :-0 føj hvor tidligt, hvad man da ikke gør for internet.

Vi var allerede inde i Kadirli lidt i 7.00 og der havde butikkerne ikke åben endnu. Så vi gik ind og fik morgenmad og the. Damerne på cafeen var simpelthen så søde, roste mig og sagde til Mustafa at jeg var så smuk, da jeg var gået ud for at pudse næse ;) så han var rigtig stolt og glad da jeg kom ind igen :)

Heldigvis åbner de forskellige butikker allerede klokken 8. Så vi skulle da ikke vente så længe. Da vi alligevel var en byen, gik vi også på apoteket for at købe en næsespray og en halsspray til mig. Næsesprayen har allerede gjort sit arbejde, dejligt at kunne trække vejrt igen. Den til halsen har hjulpet lidt, men ikke så meget endnu, men jeg har også meget ondt i halsen. Håber virkelig at det hjælper og det ikke er en slem halsbetændelse jeg har raget til mig, kan virkelig ikke overskue at skulle til læge hernede. Men har heldigvis tegnet en ekstra udvidet sygeforsikring, så ingen problemer der.
Men så grimt som halssprayen smager, så må den hjælpe ;)

Vi var også en tur i supermarkedet og handle lidt, nu vi havde muligheden for det. For at komme denne skulle vi over denne flod. Men da det er utrolig længe siden det har regnet her, noget der efterhånden er et stort problem for landmændene, så var der næsten ikke noget vand i. 



Tilgengæld var der masser af affald over det hele. Det er der i det hele taget rigtig mange steder her i Tyrkiet og i særdeleshed her omkring Kadirli og området Anne og Baba bor.
Alle folk smider det bare på gaden, der er heller ingen skraldespanden stillet op i byen. Hjemme ved Anne og Baba har de heller ikke en skraldespand og der bliver ikke hentet skrald. Så alting ryger bare ud i haven osv. det er selvfølgelig fint nok med madaffald, men plastik og andet emballage det forsvinder jo ikke bare. Men det tager de ikke så tungt.
Man kan også se mange steder i naturen at folk bare har dumpet en pose eller to ud af vindue på bilen, jeg synes det er lidt synd, for naturen her er ellers så smuk. Men folk har nok ikke noget valg :(

Da vi skulle hjem igen tog vi med denne minibus 

Men den kører kun til Sumbas og ikke hele vejen til Anne og Babas hus(5 km fra). Men heldigvis havde buschaufføren ikke travlt så for et par ekstra lira(10 kr) kørte han os hele vejen hjem :) hvilket var dejlig nok, for vi havde fået handlet lidt for meget ind i supermarkedet ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar