mandag den 18. november 2013

Produktion af smør og nye bukser

Igår havde Anne rigtig gang i hjemmeproduktionen. Der blev bl.a. Lavet smør og bukser.

Smøret blev lavet i dette apperat. Hun brugte mælken/ fløden fra koen, og så blev den eller startet. En gang imellem blev der tilsat noget vand.

Maskinen er en slags centrifue som slynger mælken rundt. Jeg tror den var igang i en times tid eller to første var færdigt.

Så er det færdig centrifugeret og klar til at væsken hældes fra. En masse små klumper smør.

Det færdige produkt efter Anne har samlet det og presset det sidste væske fra.

Det smager nu ikke helt lige som dansk smør. Det er noget mere syrligt og jeg er faktisk ikke så vild med det. Desuden lugter det forfærdeligt når man varmer det op og steger i det. Men Mustafa kan heller ikke lide det, så det er heldigvis ikke kun mig som er kræsen ;)

Her i Tyrkiet går nærmest alle kvinderne i en bestemt slags posede haremsbukser, hvis de bor bare lidt uden for bygrænsen.
Det samme gælder svigerfamiliens kvinder og de forskellige folk vi har været ude at besøge. Næsten alle de bukser jeg har set er i stof med sort baggrund og så en masse mønster på f.eks. Blomster.
Så Anne synes selvfølgelig også at jeg skulle have mig et par :)

Så i går fandt hun denne smukke symaskine frem fra gemmerne og fik Mustafa til at løfte den ud på terrassen så hun kunne sy

Anne som er i fuld gang med at sy

En kæmpe krammer jeg fik af Anne, da jeg havde taget bukserne på. Hun synes jeg var meget smuk. Ja faktisk hele familie især Baba, blev ved med at pege på bukserne og sige çok güzel(meget smuk) hele dagen :)

Og lige et par billeder hvor man bedre kan se bukserne.


Nærbillede af stoffet 

Jeg synes bukserne er så smukke og se er de jo helt vild behagelige at have på. Men med den store hængerøv, så gør de jo ikke så meget godt for figuren ;) Tilgengæld er det virkelig rart med bukser, for nu skal jeg ikke tænke på om kjolen glider op nær jeg sidder på gulvet og spiser. Skønt :)





7 kommentarer:

  1. De klær dig:-) skønne oplevelser!!! Forstår godt du trives derude!
    Opholdet må virkelig sætte nogle ting i perspektiv - ik?

    SvarSlet
  2. Ja jeg trives vældig godt her, kunne sagtens bo her fast ;)
    Man for virkelig ændret sit syn på mange ting, og man opdager hvor meget af ens hverdagsluksus som er overflødigt ;)
    Og selv om mange danskere sikker vil tænke, at huset her er nærmest ubeboeligt, så var vi i går ude at køre en lang tur, og der fik jeg virkelig set nogle huse som kan betegnes som ubeboelige. Så er huset her virkelig luksus.

    SvarSlet
  3. Kontrasten til det danske forbrugssamfund er jo enorm. Det er tydeligt at din Anne og baba prioriterer anderledes end den typiske dansker og det må være tankevækkende og inspirerende at være sammen med dem! Fortsat god "ferie"!

    SvarSlet
  4. Hei,
    Det er bare kjempe hyggelig å lese bloggen din!
    Buksene som Anne lagde til deg heter shalvar, det skrives med en s med sedilla( sigdform) under.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar, jeg var slet ikke klar over at bukserne havde et specielt navn :)

      Slet
  5. Elsker village life, og jeg elsker bloggen din. Leser den ofte, er bare utrolig dårlig til å kommentere :P

    - Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Tak for din søde kommentar :) det er rigtig dejligt at vide at folk kan lide at læse min blog :) kender godt det der med at man bare for læst de forskellige indlæg, men ikke lige får kommenteret. Det er også noget jeg øver mig på at gøre.

      Slet