fredag den 29. november 2013

Lidt shopping og blandede billeder

Lidt uden for vores hotel sad denne nuttede killing og nød solen. Da vi kom tilbage 4 timer senere, sad den præcis samme sted. Den må virkelig nyde at solen er fremme idag ;)

Den blå moské i solskin


Springvandet der ligger ved Hagia Sofia 

En hund jeg mødte idag. Aldrig har jeg set en hund ligne Carlo så meget.

Den var heldigvis snakkesalig og nød at blive kløet lidt


Efter en tur inde i Hagia Sofia gik vi ud og fik et stykke kage og the. Nu har jeg kigget på alle deres smukke kager i 2 1/2 måned, uden at prøve dem. For jeg ved at jeg ender halvårlige og med ustabilt blodsukker resten af dagen. Men idag skulle det være.
Jeg fik chokolademoussekagen og Mustafa jordbærlagkagen. De smagte begge to rigtig godt, men min chokoladekage var så intens i smagen at jeg kun kunne spise halvdelen, så måtte jeg give op :-0
Mustafa spiste hele hans kage og halvdelen af det jeg havde levnet, så måtte han også give op ;)

Den blå moské omkring solnedgang 

Disse to billeder købte jeg ved Hagia Sofia, det er i A3 størrelse og jeg gav kun 5 lira (15 dkr) pr stk. Det synes jeg virkelig var et kup, når man så priserne på alle de andre ting i deres museums shop, men de var også sat ned.

Efter vi havde spist kage gik vi ud og shoppede lidt. 
Købte denne bordskåner med de traditionelle tyrkiske dansere.

Den specielle tyrkiske thekande(jeg har i hvert fald aldrig set dem i Danmark) sådan en kan jeg nok ikke undvære når Mustafa kommer med hjem, han drikker jo spandevis af the hver dag.

Vi købte også the glas og underkopper der til. Men dem har jeg ikke lige gidet at pakke ud og tage billeder af. Det er også bare i almindelig glas, så ikke noget specielt der. Nu håber jeg bare at glas og porcelæn overlever flyveturen hjem. Det bliver i hvert fald taget med som håndbagage ikke i kufferten.
Samt nogle krydderier i den store bazar.

Ellers brugte vi det meste af dagen på at gå rundt og kigge på butikker og i den store bazar. Vi var begge vildt trætte til sidst og pludselig blev det også mørkt og rigtig koldt. Men efter vores store kaffebord, så var det bare godt for kroppen af få gået en del.

Til aften fik vi denne lækre ret. Den består af kylling, champignon, peberfrugt, løg, tomat og ost. Den smagte super godt og mættede meget. Dejligt endelig at få noget mad der ikke består hovedsageligt af brød. Det var dog mega varmt og blev ved med at være det i 100 år, fordi det havde været i ovnen i det der stenfad. Selv Mustafa måtte opgive at sluge sin mad på 5 minutter som han plejer :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar