lørdag den 9. november 2013

Besøg hos Farmor

I går have vi en dejlig rolig dag. Faktisk kom der ikke en eneste besøgende og det var nu lidt dejligt ;)
Tolgahan var i skole(på hans uddannelse går man kun i skole lørdag og søndag), så hele formiddagen var der bare Mustafa, Baba, Anne og jeg hjemme. Så vi hyggede med morgenmad, çay og en masse snak. Anne og Baba er begyndt at bruges deres kropssprog og fakter rigtig meget, så nu forstår jeg meget mere af det de siger, det er rigtig fedt. Og de synes begge to det er rigtig sjovt, griner og fægter rundt med armene indtil jeg forstår :)
Om eftermiddagen kørte(på traktoren) Anne og Baba ud for at arbejde et par timer. Der var en farmer som skulle bruge lidt hjælp.
Så Mustafa og jeg var helt alene hjemme, det er faktisk første gang siden vi er kommet hertil at vi har været alene hjemme. Så vi fik ordnet lidt vasketøj, havde god tid til at sidde med ipaden, og jeg fik for en gang skyld lov til at tage opvasken, for Anne var ikke hjemme til at jage mig væk ;) Tilgengæld blev hun rigtig glad da hun kom hjem og så jeg havde gjort det. Så måske jeg får lov en anden gang nu ;)

Senere var vi forbi den gravplads, hvor Mustafas familie bliver begravet. Ja det er vidst lige før det kun var folk med navnet Çullu som var begravet her, der var i hvert fald rigtig mange.
Mustafas farfars grav, han hed også Mustafa Çullu.

De to rundkredse med sted er to af Mustafas søstre. De døde begge to som babyer, før han blev født. Anne har ialt født 6 børn, hvor af 4 lever idag.
Da familien ikke har så mange penge, har pigerne ikke fået gravsten da de koster mange penge.

Udsigten
Der også en anden grund til at vi skulle på kirkegården. Vi skulle opklare et mysterium. Nemlig hvor gammel Mustafa er. Hans pas( som har den dato faderen har indregistreret ham som født) siger han er født 8. Juni 1993(20 år), Mustafa selv og faderen mente at han er 22 år, men faderen kunne nu ikke helt huske årstallet. Men Anne og Baba kunne dog huske at han født 2-4 måneder efter farfaderens død.
Så vi var oppe og finde dødstidspunktet på gravstenen. Man kan ikke rigtig se det på billedet, fordi malingen er skallet af, men det er også hugget ind i stenen. Og han døde i november 1989. Så Mustafa er altså født mellem januar og marts 1990 og er derfor 23 år ;)
For en dansker er en nu lidt underligt at man ikke ved præcis hvornår ens børn er født. Men det går man ikke så meget op i hernede.

Billeder fra taget af familiens hus.
Solceller som sørger for der er varmt vand, dog kun om dagen når solen er fremme.

Taget er også der hvor den bedste internetforbindelse er. Så Mustafa fandt lige to havestole til os :)

Den smukke udsigt

Familien har en ovn til at stå på deres terrasse. Jeg har hele tiden tænkt at den stod der, fordi den fyldte for meget i køkkenet, og de så bare satte den til når den skulle bruges.
Idag blev den så taget i brug, men ikke lige sådan som jeg havde regnet med. Den blevet nemlig brugt som varme kasse til de nye kyllinger. 
Den stor i solen, så den er dejlig varm. Så om dagen kommer kyllingerne derind, så moderen kan få lidt ro. Om aftenen hvor det så bliver "koldt" igen, kommer kyllingerne tilbage til deres mor og bliver varmet.

Smart, men også lidt markabret. Jeg lurede i hvert fald lidt da jeg hørte ovnen pippe i går ;)

Frokosten idag blev gözleme og ris med yoghurt. Baba synes jeg skulle fotograferer Anne mens hun spiste.

Og så mente Anne at jeg også skulle tage billeder af Baba ;)

Om aftenen kørte vi en tur hjem til Mustafas farmor. Hun bor hjemme hos Babas mindste lillebror, hans gravide kone og deres to små børn.
Der fik vi serveret granatæble saft og mandariner fra haven. Og så blev der eller snakket i et par timer ;) jeg har desværre ingen billeder, for synes det virkede lidt uhøfligt at komme hjem til familien, også som det første begynde at tage billeder af dem, som om de var en turistatraktion.
Da vi kom tilbage til Mustafas hus, så spurgte Anne, hvorfor jeg slet ikke havde taget billeder af Farmor. 
Typisk så kunne jeg jo godt have gjort det :-D






Ingen kommentarer:

Send en kommentar