fredag den 8. november 2013

Allergi. Eller "manglende" allergi

Normalt er jeg et menneske der ikke går nogen steder uden et par Benadryl(allergi medicin) i lommen. Jeg er allergisk overfor alverdens ting, sidst jeg fik taget priktest hos lægen, slog den ud på alle punkter  undtagen kanin. Lægen mente at den eneste grund til at den ikke slog ud, var fordi jeg aldrig rigtig har haft nærkontakt med kaniner.
Om sommeren tager jeg dagligt flere tabletter, og i perioder har jeg også været ved lægen og få binyrerbarkhormon sprøjter. 
Skal jeg ud og besøge nogen som har kat, så skal de stærke piller frem. Katten skal helst være lukket i et andet rum, og vinduerne åbne. Men alligevel sker det ofte at jeg er ved at kredse øjnene ud, halsen klør og næsen løber.
Jeg tåler ikke alt for meget støv, de fleste dyr og en del fødevarer f.eks. Auberginer, tomater og nødder.

Så det var faktisk med en vis nervøsitet med hensyn til min allergi, at jeg rejse med Mustafa hjem. For det tyrkiske køkken består af meget mad som indeholder tomat og auberginer. Og især auberginer plejer jeg at reagerer meget kraftigt på, med hævet hals og kløe. For synes det er lidt svært at sige, jeg kan ikke tåle dit og dat, så det vil jeg ikke spise, for de laver jo mad af de råvare som de har fra haven.
Men bevæbnet med Benadryl håbede jeg det nok skulle gå.

Nu kommer det mærkelige så... Jeg har overhovedet ikke mærket noget til min allergi. Ikke det mindste. Jeg har spist 0 Benadryl piller siden jeg er ankommet her :-0

Dette til trods for at nærmest hvert eneste måltid har indeholdt tomater eller auberginer. At vi har spist nødder til aftenhyggen. Spist en masse citrusfrugter. At her er temmelig støvet, fordi Tyrkiet er et støvet og tørt land. At vi sover på gulvet med gamle dyner. At jeg har stået i røgen fra et bål og plukket en kylling. At jeg har snakket og været i nærkontakt med alle mulige dyr. At Kedi(katten) havde sneget sig ind og sovet i vores seng, en dag døren ikke var lukket(noget jeg normalt ville være nærmest død af). Ja faktisk sover Kedi overalt hvor man sidder, hvis man ikke holder øje med den ;)

Ikke engang min eksem i ansigtet døjer jeg særlig meget med. Smører mig måske 3-4 gange om dagen med min fede creme nu. Hjemme plejer jeg at smøre mig flere gange i timen. Ellers tørre min hud ud og det føles som om jeg krakelerer i ansigtet.

Det er altså underligt, men helt fantastisk :) håber det holder ved når jeg rejser hjem...





Ingen kommentarer:

Send en kommentar