fredag den 22. november 2013

En tur på det ugentlige marked

Først et par dyrebilleder fra idag :)

Læg mærke til de to dumme kalkuner som har gang i en mindre slåskamp. 

Det lignede dog mere en dans, da de hele tiden bed sig fast i hinandens næb, og så gik de rundt om hinanden :)

Koen ville også vær med på et billede og blev ved med at stikke hovedet ind foran min iPad.

Naboens hanhund som har hængt ud her hele ugen, da familiens hunhund er i løbetid

Familiens hund som for en gang skyld har 2 minutters fred fra naboernes hanhunde.

Mustafa tog tidligt til Kadirli i morges, for han var kommet i tanke om at han gerne ville klippes. Hvorfor i alverden han ikke gjorde det i går da vi alligevel var derinde fatter jeg ikke. Men der havde han nok ikke lige tænkt over det. Så han måtte jo op og med bussen kl. 6.30 igen idag.

Da der var marked i Sumbas i dag, havde Baba og jeg aftalt at mødes med Mustafa derinde når han kom tilbage fra Kadirli.
Så ved 10 tiden da Baba og jeg havde spist morgenmad (Anne var på arbejde i oliven plantagen igen), kørte vi til Sumbas på traktoren. Jeg må sige at jeg er meget glad for at traktoren havde en kone bøjle over det ene baghjul, så jeg ikke faldt af ;) turen var ikke behagelig på den hullede veje, men server alligevel en sjov oplevelse. Og jeg skal love for at folk kiggede efter os, da vi kørte igennem Sumbas by for at komme til markedet. Baba synes det var rigtig sjovt at køre rundt med mig og at folk kiggede sådan.

På markedet mødtes vi med Mustafa og så fik vi handlet lidt. Jeg købte stof til to par bukser, et par til Anne og et par til mig, og så et tørklæde til mig.
Vi gav 4 lira pr meter stof og med dages kurs svare det til ca. 11 dkr, så det var jo ganske billigt synes jeg, for det var noget fint stof.
Da Anne kom hjem fra arbejde blev hun rigtig glad for stoffet. Men vi fik også lidt skæld ud, for vi havde åbenbart givet for meget for stoffet. Normalt plejer hun at give 2,5-3 lira pr. meter.
Men hvad kan man egentlig forvente når man sender to mænd og en turist ud for at købe en kvinde ting som stof ;)
Havde desværre glemt iPaden hjemme, så fik slet ikke taget billeder af alle de forskellige og smukke stoffer de havde på markedet.

Da vi skulle hjem igen, skulle vi forbi benzintanken og have diesel på først. Men da Mustafa havde set politiet holdt kontrol der, så Baba kunne ikke køre traktoren. (For han har åbenbart heller ikke kørekort, til trods for at han var buschauffør en periode da Mustafa var barn :-0 
Så Mustafa skulle køre traktoren hen til benzintanken, hold da op jeg var glad for jeg havde min siddebøjle at holde fast i, for sådan en traktor den er åbenbart ikke så nemt at for til at køre lige, vi slingrede i hvert fald helt vildt ;) og en kvinde hoppede helt ud i grøften da hun så vi kom kørende.
Politiet var heldigvis kørt igen, så Baba kunne køre traktoren hjem igen :)
Han kørte dog så stærkt(eller sådan føles det i hvert fald) at jeg var helt nervøs for at Mustafa skulle falde af, han havde jo ingen konebøjle, på sin side af traktoren.
Men hjem kom vi da, og men en underlig fornemmelse i kroppen efter at være blevet gennemrystet sådan. Det tog mig lige en halv times tid at blive mig selv igen ;)

Et billede af Baba og mig som Mustafa tog da vi kom hjem

Mit nye tørklæde som jeg købte på markedet idag. Det er meget blødt og så dejligt at have på. Det er jo også begyndt at blive lidt koldere nu og jeg er forkølet.

Desuden er det super praktisk med sådan et tørklæde, for det er utrolig besværligt at vaske ens hår hernede. Da familien ikke har en bruser. (Men en spand med vand og en kande) det gør at mit hår hurtigt kommer til at se træls ud, og så er tørklædet en god redning.
Det er heller ikke min opfattelse at kvinderne her i området går med tørklæde at religiøse årsager, de går i hvert fald ikke op i om det skjuler alt håret. Det tager det også jævnligt af og retter på det, og det er ligemeget om der er besøg af andre mænd osv.
Tror det er mere af praktiske årsager og fordi det er en vane.

Lige et gammelt billede foran den bus som Baba kørte(uden kørekort)

Det er Mustafa i den grønne bluse og de blå bukser ude i venstre side. Desværre kan man ikke se hans ansigt særlig godt, da billedet har været bøjet på midten, hvor hans ansigt er.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar