torsdag den 31. oktober 2013

Pamukkale

I går tog mig og Mustafa bussen fra Bodrum til Pamukkule. Puha det var en lang tur, over 5 timer tog det og jeg var helt smadret da vi nåede frem til hotellet.
Men det var det hårde rejse værd. Hold da op hvor er det smukt at se Pamukkule, det er et naturfænomen alle der kommer til Tyrkiet burde se :)

Pamukkule, som betyder bomuldsslottet. Er opstået fordi nogle kilder med varmt vand render ned over bjerget. Vandet er meget rig på calcium og igennem tiden har der lejret sig mere og mere calcium på bjergsiden. Dette giver de fine terrasser med vand og mange flotte formationer. Der løber hele tiden vand ned over bjerget, så man går hele vejen op og ned uden sko. Vandet er de fleste steder dejlig varmt, men enkelte steder kommer der en kold kilde, så ens tæer bliver iskolde.
Man skal passe på når man går op af bjerget, for nogle steder kan der være meget glat. De fleste steder er det dog ikke noget problem at gå. Men det kræver lidt kondi og en okay balance.
Må også indrømme at fødderne er rigtig ømme efter at have gået hele vejen om ad bjerget og ned igen. For nogle stedet er der små kalksten og meget ujævnt, så det er bestemt ikke bomuldsblødt at gå op og ned.

Jeg synes vejret idag var helt perfekt og temperaturen god. Tror her var en små 25 grader. Jeg er i hvert fald glad for at vi ikke tog hertil i august som vi først havde snakket om, for så var jeg omkommet af varme. 

Nyd billederne(selvom de kun er taget med iPhone). Tror det er noget af det smukkeste jeg har set :) ja der kommer nu også lige et par billeder med Mustafa og jeg ;)



Vand der løber ned over bjerget
























Og et natbillede

Ingen kommentarer:

Send en kommentar