søndag den 20. oktober 2013

Nye billeder fra Roman Odeon/New pictures from Roman Odeon

Jeg har idag været forbi Roman Odeon(teateret) for at tage lidt flere og bedre billeder, end jeg kunne sidste gang da solen var imod mig. 
Billederne er dog ikke blevet vildt gode, og der skulle mange forsøg til. En IPhone er bare ikke det ideelle kamera, da både for meget og for lidt lys gør billederne dårlige.
Har før overvejet at købe et spejlreflekskamera, men tænkt at det var dumt i forhold til bloggen. Da jeg altid bruger min iPad når jeg skriver indlæg. Og jeg gider ikke først ligge billeder ind på computer og så bagefter over på min iPad. Men nu har jeg så fundet ud af at man kan få en kortlæser til ens iPad, som kan læse de SD kort man bruger i spejlreflekskameraet. Så er det jo intet problem. 
Bare ærgerligt at jeg ikke opdagede det før jeg tog ud at rejse, så jeg kunne have haft et ordentlig kamera med på turen. Men det er der jo ikke noget at gøre ved.
Da jeg var ved Roman Odeon idag opdagede jeg, at man faktisk kan gå ind under alle sidepladserne, og der er et lille museum indenunder. Det så jeg slet ikke sidste gang jeg var der. Men da jeg kom forbi søndag lige inden solen gik ned, så havde de lukket gitter porten for indgangen. Så jeg kunne bare stå og kigge ind igennem trammerne. Men så må jeg jo bare derop en tur til ;)

(Today I have been past Roman Odeon (theater) to take more and better pictures than I could last time as the sun was against me. But the pictures are not very good and there were many attempts. An iPhone is just not the ideal camera as both too much and too little light makes the pictures bad.
Has previously considered buying a SLR camera, but thought that it was stupid in relation to the blog. Since I always use my iPad when I write posts. And I will not load pictures on the computer and then afterwards onto my iPad. But now I found out that you can get a card reader for your iPad that can read the SD card to use in single-lens reflex camera. Then it's no problem.
Just a pity that I did not realize it until I went traveling, so I could have had a proper camera along for the ride.
When I was at the Roman Odeon today I discovered that you can actually go underneath the stands, and there is a small museum inside. I did not see last time I was there. But when I got past Sunday just before the sun went down, they had closed the gate of the entrance. So I could just stand and look in through the grille. So I'd better stop by another time ;)










Som i kan se er farverne på nogle af billederne lidt mærkelige, men sådan går det når man kun har sin iPhone at fotograferer med.

(As you can see, the colors of some of the images are a little strange, but that is the way it is when you only have an iPhone to shoot with.)


Jeg var også forbi det andet arkæologiske udgravningsområde igen, det hvor gymnasiet lå. Jeg har fundet ud af at området hedder Agora.
Da området er temmelig stort, havde jeg åbenbart ikke fået set det hele sidst. For denne gang opdagede nogle smukke mosaikker. Det viser sig at være gulvmosaikker fra en villa kaldet Casa Romana, som er fra tiden under det romerske herredømme. Meget smukke var de.

(I was also past the second archaeological site again, that the school was located. I have found out that the area is called Agora.
As the area is quite large, I had apparently not been seen it all eventually. For this time discovered some beautiful mosaics. It turns out to be floor mosaics from a villa called Casa Romana, which is from the days of the Roman Empire. Very beautiful they were.)




Smukke blomster jeg har set på mine gåture.
(Beautiful flowers I have seen on my walks)


Udsigten fra havnen. Det er Tyrkiet og Bodrum som ligger på den anden side af vandet.
(The view from the harbor. Turkey and Bodrum is located on the other side of the water.)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar