mandag den 14. oktober 2013

Ankommet til Kos/ Arrived to Kos

Som tidligere skrevet så kunne jeg jo ikke få min opholdstilladelse til Tyrkiet. Da politiet i Bodrum ikke ville godkende det hotel jeg boede på, da det havde under 30 værelser.
Det har jo så resulteret i at enten skulle jeg forlade Tyrkiet den 19. November, hvilket jeg ikke ønsker, da vi har søgt visum til Mustafa fra den 1. December til Danmark, samt han først stopper med at arbejde 1. November, så ville vi kun have 19 dage sammen,  eller også måtte jeg rejse ud af Tyrkiet i 14 dage under mit ophold, på et tidspunkt hvor han alligevel arbejder.
Da det er alt for dyrt at rejse til Danmark for 14 dage og flyveturen er for lang, så valgte jeg at tage til Kos i stedet for. Det ligger 45 minutters sejlads fra Bodrum og det koster under 100 kr for en billet. Desuden havde jeg på hotelscombined.dk fundet en rigtig lækkert hotel til billige penge. Kosta palace hedder det. Og er virkelig luksus i forholdt til det lille værelse jeg havde i Bodrum.

Nu har jeg så været her i 4 dage og her er rigtig dejligt. Godt vejr, fint hotelværelse og flinke mennesker, dog er internettet rimelig langsomt selvom der stod i annoncen for hotellet at de havde højhastigheds wifi. Men det var meget hurtigere på mit lille værelse i Bodrum, hvor jeg godt kunne se nogle danske serier på dr.dk, men det kan jeg desværre ikke her på Kos :(

Jeg har gået nogle ture rundt i byen for at lære den lidt at kende. Finde de billige spisesteder og supermarkeder. 
Her er rigtig hyggeligt at gå rundt. Nede ved havnen er der mange fine både og de sødeste små fiskebåde i de tradionelle blå farver som grækerne bruger. Her i Kos har de også et bytorv. Der ligger en mindre bazar, samt en del restauranter. Desuden er der en meget smuk kirke og en moske. Moskeen fik jeg desværre ikke taget billeder af, fordi solen stod lige imod mig.
Desuden har jeg allerede været ude og se lidt kultur :) jeg har blandt andet set Roman Odeon af Kos, som er et gammel teater bygget af romerne omkring 200-300 tallet. Lige ved siden af lå der også et gymnasium fra den tid. Så det fik jeg også set. Det var faktisk et tilfælde at jeg kom forbi disse gamle bygninger på min gåtur. Men det var da meget spændende og da jeg altid bruger kameraet i min iPhone, så var det jo lige ved hånden. Desværre stod solen lidt dumt, i forholdt til at tage billeder af teateret, så der er ikke så mange billeder fra. Måske jeg skulle prøve at gå derhen en eftermiddag og se om det er bedre.

(As previously written, I could not get my permit to Turkey. Because the police in Bodrum would not approve the hotel I stayed at, because it had fewer than 30 rooms.
This has resulted in either I had to leave Turkey on 19 November, which I do not want, since we have applied for visa to Mustafa from 1 December to Denmark, or I had to travel out of Turkey for 14 days during my stay.
It's too expensive to travel to Denmark for 14 days, and the flight is too long, so I chose to go to Kos instead. It is 45 minutes by boat from Bodrum and it costs less than 100 Danish kroner for a ticket. Besides, I had at hotelscombined.dk found a really nice hotel for little money. Kosta palace is the name of the hotel. And really luxury, relative to the little room I had in Bodrum.

Now I have been here for 4 days and here is really nice. Good weather, nice hotel and nice people, but the internet is very slow even though there was in the ad for the hotel that they had high speed wifi. But it was much faster in my small room in Bodrum, where I could see some Danish series at dr.dk, but unfortunately I can not here on Kos: (

I've done some tours around the city to get to know it. Finding the cheap restaurants and supermarkets.
It is really nice to walk around. Down at the harbor there are many fine boats and the cutest little fishing boats in the tradionelle blue colors as the Greeks use. Here in Kos, they also have a town square. There is a small bazaar, and some restaurants. There is a very beautiful church and a mosque. The mosque unfortunately I did not take pictures of because the sun stood against me.
Also, I have already been out and see a little culture :) I have seen among other Roman Odeon of Kos, which is an ancient theater built by the Romans around 200-300 century. Right next door there was also a school from that time. It was actually a coincidence that I came by these old buildings on my walk. But it was very exciting and since I always use the camera in my iPhone, so it was indeed at hand. Unfortunately, the sun was a little silly, relative to take pictures of the theater, so there are not so many images. Maybe I should try to go there one afternoon and see if it is better.)


Billeder fra den gamle gymnasium 
(Photos from the Old School)




Lige et med mig. Så man rent faktisk kan se jeg er her ;)
(One with me. So you can actually see I'm here ;)


Billederne af det romerske teater 
(The images of the Roman theater)



Små fiskebåde 
(Small fishing boats)


Andre både og borgen i baggrunden 
(Other boats and the castle in the background)



Den smukke kirke igen ser man de traditionelle på farver på taget
(The beautiful church again we see the traditional colors on the roof)








4 kommentarer:

  1. Hvor ser der dejligt ud der hvor du befinder dig. Vi håber tiden for dig går stærkt, så du snart kan sætte kursen tilbage mod Tyrkiet.

    SvarSlet
  2. Ja her er også rigtig skønt :) selvom jeg glæder mig til at komme tilbage til Tyrkiet.

    SvarSlet
  3. Er det i selve Kos by du er? Virker jo veldig fristende med en Kos tur. Kanskje noe å lure mamma med på når hun kommer på besøk. Vet du noe om hvordan det er for tyrkere å få visum til Kos? Er det ett sentralt hotell du bor på?

    SvarSlet
  4. Ja det er i selve Kos by jeg bor. Synes her er rigtig dejlig og der er mange ting og se. Hvis man gerne vil besøge de andre byer, så går der busforbindelser væver dag.
    Min hotel hedder Kosta palace og ligger helt ned til havnen. Det kostede 1800 danske kroner for 15 dage incl morgenmad. Det er et dobbelt værelse med balkon jeg har, men er kun mig afsted.
    Hotellet er rigtig fint, 4 stjernet. Og det var faktisk billigere end både 1, 2, og 3 stjernede hoteller i den tidsrum hvor jeg skulle bo her.
    Jeg bruger altid hotelscombined.com for at finde de billigste priser.
    Kokken på den restaurant hvor jeg ofte spiser, har fortalt at det er rigtig nemt at få visum her til for en Tyrker.
    Der var også rigtig mange tyrkere her i sidste uge, og jeg ser tit at tyrkerne tage færgen til og fra Bodrum. Så jeg tror ikke det er så svært.
    Igår var her også Bodrum Cup, så havnen var fyldt med tyrkiske sejlbåde.

    SvarSlet