lørdag den 5. oktober 2013

Efteråret er på vej/ Autumn is coming

Så er efteråret vidst ved at være på vej her i Bodrum. Mandag vågnede jeg op til et frygteligt blæsevejr. Det stormede ind af begge vinduer, som vi hele tiden har sovet med åbne.
Da jeg gik ned for at spise morgenmad var himlen helt mørk og fyldt med skyer. Det blæste også meget og der var rigtig efterårs stemning i luften. Rigtig øv :(
Poolen var helt beskidt af gamle blade og blomster som var blæst ned i den i løbet af morgenen. 
Jeg tjekkede vejrudsigten og den lovede regn, torden og blæst de næste to dag. Og det skal jeg sandelig love for vi fik. Aldrig i mit liv har jeg hørt så kraftigt et tordenvejr. Det larmede virkelig meget og man kunne mærke bygningen ryste. Ved ikke om det er bjergene omkring Bodrum, som gør at lyden forstærkes. Desuden blinkede lyset hver gang det lynede. 
Så det blev til to inde dage, var kun lige ude kort for at købe mad og vand, da der var opholdsvejr. Jeg må indrømme at jeg savner et tv på værelset efter sådan to inde dage, det bliver lidt stille og kedeligt, selvom jeg har min iPad med gode bøger på. Lidt tyrkisk tv i baggrunden ville have været dejligt, nu når Mustafa arbejder så meget. Men med et hotel der er så billigt, så får man altså ikke tv med i prisen. Men det er der heldigvis på Kos, og der er Mustafa der jo slet ikke, så det er dejligt med lidt "selskab" ;)
Tog lidt billeder af vejret. Men da der er fluenet for vinduerne på mit hotelværelse, kunne jeg desværre ikke tage nogle ordentlige billede af det kraftige vejr derfra. Så det bliver lidt før og efterbilleder udefra.
Hold på hvor blev gaderne da beskidte efter sådan en omgang regn. Det var som om regnen trak sommeren støv med sig ned på gaden, så det blev fyldt med mudder og sjap.

De sidste par dage har der været fint solskin igen. Men der er blevet koldere kun 22-25 grader, og da det stadig blæser en del. Så synes jeg faktisk at det føles meget koldt. Men når man finder en plet med læ og solskin er det rigtig skønt. Det er også blevet koldt om natten nu, den første uge jeg var her, sov vi med begge vinduer helt åbne. Nu sover vi med begge to helt lukket og jeg fryser alligevel. Men i dag gav rengøringsdamen os heldigvis et ekstra tæppe, så det er dejligt. Var faktisk ved at overveje om jeg skulle ud og købe en pyjamas.

(So autumn is known come to Bodrum. Monday I woke up to a terrible windy conditions. It stormed through the windows, as we have always slept with open.
When I went down for breakfast the sky was quite dark and full of clouds. It blew a lot and there was a feeling of autumn in the air. tiresome : (
The pool was quite dirty, old leaves and flowers which was blown down in during the morning.
I checked the weather forecast and it promised rain, thunder and wind the next two days. And we got it too. Never in my life have I heard so strongly a thunderstorm. It was noisy lot and you could feel the building shake. Do not know if it's the mountains around Bodrum, which makes the sound amplified. In addition, flashed the light in my hotel room every time it thundered.
It became two inside days, only out to buy food and water, as there was stay weather. I must admit that I miss a TV in my room upon such two inside days, it gets a little quiet and boring, even though I have my iPad with good books. A little Turkish television in the background would have been nice, now when Mustafa working so much. But with a hotel that is so cheap, you get so not screen in the price. But fortunately there are a TV in my room on Kos. And I will be all alone, for Mustafa is in Turkey still working, so it's good to have some "company" ;)
Took some pictures of the weather. But as there are fly screens on the windows in my hotel room, I could unfortunately not get some decent picture of the heavy weather. So it becomes a little before and after pictures from the outside. The streets were very dirty after so much rain. It was as if the rain caught summer dust down the street, so it was filled with mud.

The last few days have been fine sunshine again. But there are only 22 to 25 degrees, and as it still blows a lot. So I think that it feels very cold. But when you find a spot with shelter and sunshine, it is really great. It has also been cold at night now, the first week I was here, we slept with both windows wide open. Now we sleep with both closed and I'm cold anyway. But today the sweet cleaning lady gave us an extra blanket, so it's great. I was considering whether I should go out and buy warmer sleepwear.)







Og lige et billede af smukke Mustafa :)
(A picture of beatiful Mustafa)

















Ingen kommentarer:

Send en kommentar