søndag den 29. september 2013

Boganmeldelse: Kvinden i buret/ book review (in Danish only)

Kvinden i buret er den første bog i serien om Carl Mørck og afdeling Q skrevet af Jussi Adler-Olsen.

Carl Mørck vender tilbage til sit arbejde som efterforsker hos politiet, efter at have været sygemeldt i en periode. Han havde sammen med to af sine kollegaer være udsat for et bagholdsangreb, hvoraf den ene kollega dør, den anden bliver lam fra halsen og ned og Carl selv bliver skudt i hovedet.

Carl er ikke et nemt menneske at arbejde sammen med, så da drabschefen får mulighed for at "forfremme" ham som leder af en ny afdeling, bliver Carl forflyttet til sine nye lokaler i politigårdens kælder. Her får han en enkelt medhjælper Assad, som egentlig bare skulle lave kaffe og gøre rent, men ender med at kigge Carl en del over skuldrene i de gamle sager.

Afdeling Q's opgave er at tage sig af sager under særlig bevågenhed, som er gamle sager som er blevet henlagt af de forskellige politikredse rundt om i landet. Der er nok af sager at tage fat på og den første Carl Mørck vælger omhandler en 5 år gammel forsvindingssag af folketingspolitikere Merete Lynggaard.
Hun forsvandt på en færge, men man har aldrig fundet hendes lig. Det vides ikke om det var en ulykke, mord eller hun selv har valgt at forsvinde. Sagen blev henlagt med det grundlag at man regnede med at der var sket en ulykke.

Jussi har valgt at skrive bogen som to sideløbende historier, Merete Lynggaards fortælling og Carl Mørcks fortælling. Men sådan at bogen stadigvæk er sammenhængende. Jeg kan rigtig godt lide den måde at opbygge bogen på, for det gør at den forbliver spændende hele vejen igennem. Man skal lige læse et par kapitler mere, for man vil jo have det hele med.

Desuden er jeg vild med Jussis sprogbrug, han leger virkelig med det danske sprog. Det kommer især til udtryk igennem Assad, som kun har været i Danmark nogle år. Den måde Assad snakker og forstår/misforstår alle de vendinger og ord, som vi andre ikke tænker over i hverdagen. Det er virkelig sjovt og jeg har flere gange grinet højt over denne bog. Til stor undren for Mustafa, som jo ikke kan forstå det sjove i det.

Jeg vil helt sikkert anbefale denne krimi, da den er utrolig godt skrevet. Men jeg anbefaler også at man har god tid til at læse den, for det er ikke nemt at lægge den fra sig, når først man er begyndt ;)

                                     

Da jeg jo pt. befinder mig i Tyrkiet på min 2 måneders rundrejse. Så har jeg selvfølgelig masser af tid til at læse :)
Men det betyder jo også at jeg ikke kan slæbe rundt på tykke bøger. Så jeg er virkelig glad for min IPad her, som jeg bruger som ebogs læser. 
Jeg har primært to apps jeg bruger Ereolen som er bibliotekets app, her kan jeg låne 4 bøger om måneden gratis(Horsens kommune, antallet varierer fra kommune til kommune), dog kan jeg ikke hente nye bøger når jeg er i udlandet, så bøgerne skal hentes inden man rejser.
Den anden app som jeg er meget glad for er Saxo, det er en dansk netboghandler, som også har utrolig mange ebøger, de har faktisk også en del gratis ebøger. Det bedste er at jeg uden problemer kan købe/hente bøgerne selvom jeg er i udlandet. Hvilket er en fordel, da de 4 bøger fra ereolen ikke holder så længe.
Jeg synes også priserne hos Saxo er meget fair, selvfølgelig er nye bøger dyrere end ældre bøger. Men melder man sig til deres nyhedsbrev får man tit gode tilbud. F.eks. Kører der et tilbud med 3 ebøger for 99 kr, og der er mange rigtig gode titler imellem. Så her røg der lige 12 styks i bunken ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar